گلیم حافظ نگاره بزکوهی از دوران باستان
نویسنده
چکیده مقاله:
اهمیت نقوش حیوانی از دیرباز در هنرایرانی قابل مشاهده است. این نقوش حیوانی گاه بهسبب کاربردشان از جنبه کشاورزی و تغذیه، بهعنوان نمادی از خدایان، سلطنت و یا عناصری از کائنات بهشمار آمدهاند. در میان نقوشحیوانی، نگاره بزکوهی از اهمیت بسیار برخوردار است. ایننقش در دورانباستان کارکردی بیش از یکنقش تزئینی داشته، و نماد طلبباران و برکت بودهاست. از عصرساسانی و سپس دوران اسلامی که اعتقادات وگرایشهای هنر وفرهنگ تغییرات اساسی داشته، نگاره بزکوهی نیز بهحاشیه رفت وبیشترین کارکرد خود را در دستبافتههای روستایی وعشایری حفظ نمود. هدف مقاله پیشرو جستوجوی علت تداوم وحفظ ایننقش در هنر باستان وسپس دوام آن در هنر گلیم است. اینتحقیق با توجه به –نگارههای در دسترس از دوران پیش از تاریخ تاکنون، با روش مقایسه اسناد بهجا مانده در دوران مختلف و روش توصیفی - تحلیلی، ردپای حضور بزکوهی و معنای آن را در هنرایران مورد بررسی قرار دادهاست. روش گردآوری اطلاعات نیز کتابخانهای است. بهنظر میرسد این نقش از دیرباز بر سنگ نگارهها وجود داشته و با توجه به عقاید وآیین مردمان گذشته بهعنوان نماد باران، باروری وفراوانی شکل گرفته و از نسلی بهنسل دیگردر هنرباستان انتقال یافته و در دستبافتههای عشایری که از آسیب تغییرات روز در امان بود، محفوظ مانده است. نزدیکی ایننقش با زندگی، معاش ومحیط زیست وآرزوهای بافنده و انتقال سنتی آن طی قرنها، موجب حفظ آن در میان بافتههای عشایری تا بهامروز است. بی آنکه بافنده امروز برمعنای دقیق این نقش آگاه باشد حافظ آن است و بهاین ترتیب گلیم محمل یک نگاره و آرمان باستانی گشته است.
منابع مشابه
بررسی سیر تاریخی تحول نقش نگاره بزکوهی در دوره ساسانیان
تحقیق حاضر یک تحلیل محتوایی را بر نقش نگارههای یافت شده بزکوهی متعلق به دوره زمانی پیشازتاریخ تا ساسانیان ارائه نموده است. بر اساس نتایج بهدستآمده حضور سبک طبیعتگرایی (ناتورالیسم)، گرایش به خارج کردن نقوش از شکل طبیعی و درجه بالایی از استیلیزه و تمایل شدید بهواقع گرایی در دوره پیشازتاریخ، آغازتاریخی و در دوره تاریخی دیدهشده است. دیگر یافته نشان از تغییر جایگاه نقش بز از جایگاه ربال...
متن کاملبررسی تطبیقی نگاره بزکوهی در سنگنگارههای شرق و غرب ایران (مطالعهی موردی: سربیشه و اورامان)
ت تصویر بزکوهی در هنر ایران، از دیرباز نقش بسیار مهمی داشته و نگاره های آن از دوره های پیش از تاریخ در نقوش غارها، سنگ های حجاری شده، ظروف سفالی و فلزی بسیار دیده شده است. این نقش بر روی برخی آثار باستانی، حامل ارزش ها و نشانه هایی است که بر اساس باورها و اعتقادات بشر کهن، در چارچوب این آثار نمود یافته اند. یکی از این آثار، سنگ نگاره ها هستند. لذا در تحقیق حاضر نگاره بزکوهی در سنگ نگاره های شر...
متن کاملبررسی تطبیقی نگاره بزکوهی در سنگنگارههای شرق و غرب ایران (مطالعهی موردی: سربیشه و اورامان)
ت تصویر بزکوهی در هنر ایران، از دیرباز نقش بسیار مهمی داشته و نگاره های آن از دوره های پیش از تاریخ در نقوش غارها، سنگ های حجاری شده، ظروف سفالی و فلزی بسیار دیده شده است. این نقش بر روی برخی آثار باستانی، حامل ارزش ها و نشانه هایی است که بر اساس باورها و اعتقادات بشر کهن، در چارچوب این آثار نمود یافته اند. یکی از این آثار، سنگ نگاره ها هستند. لذا در تحقیق حاضر نگاره بزکوهی در سنگ نگاره های شر...
متن کاملسابقه وساختار پوشش زنان از دوران ایران باستان تا اسلام
این مقاله به معرفی وضعیَت پوشش و سیر تحول این جریان ازدورۀ باستان تا دورۀ اسلام پرداخته بود. با بررسی متون دینی اعم از تورات،انجیل و بررسی قوانین مدنی درجوامع قبل از اسلام مانند ایران و... که تابع متون مقدس بوده اند ومطالعه پیرامون تاریخ وساختار پوشش در این ادوار وادیان می رساند که پوشش یک فضیلت اخلاقی و انسانی در تمدنهای بشری به حساب می آمده و افرادجامعه خود را مُقیَد به آن می دانسته و انحراف از ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 7 شماره 21
صفحات 55- 67
تاریخ انتشار 2012-03-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023